09.02.2022

אימות חתימה מרחוק

כל הפרטים החשובים על אימות חתימה מרחוק

בעקבות התפרצות מגפת הקורונה אשר מנעה מאנשים להיפגש אחד עם השני ולא רק באירועים חברתיים אלא גם בפגישות עסקיות, חתימות על הסכמים, חוזים, ועוד, עלה הצורך יותר מתמיד לאפשר פעולות מקוונות שלא היו מקובלות לפני כן, כמו חתימה מרחוק. היום קיימת האפשרות לקבל שירות אימות חתימה דיגיטלית מקוונת.

 

איך מאמתים חתימה מרחוק?

עד לשנת 2018 לערך, לא הייתה קיימת האפשרות לחתום על תצהיר כלשהו ללא נוכחות של עורך דין באופן פרונטלי. תפקידו של עורך הדין היה לוודא את זהות החותם, ובכלל את הנוכחים שנמצאים שאמורים לחתום ולא רק שיחתמו, אלא גם לוודא שכולם מבינים על מה הם חותמים.

מאז ,העולם כולו הבין שהכל קורה דרך האינטרנט וכדי להקל גם על האנשים שצריכים לעמוד שעות ארוכות בתורים ארוכים במשרדי ממשלה הוחלט לעשות את השינוי המיוחל.

מכאן "נולד" הצורך באפשרות של חתימה מרחוק באופן מקוון על ידי שליחת קישור מאובטח שמגיע במייל, סמס או בוואטסאפ. לאחר מכן, המסמכים הנדרשים לחתימה עולים למערכת מאובטחת, החותם מצייר את חתימתו בעזרת העכבר או בעזרת האצבע (אם מדובר בנייד או טאבלט), לוחץ על אישור ואותם המסמכים נשלחים חזרה לאתר שממנו הגיעו בתוספת הפרטים הרלוונטיים ובצירוף חתימה מרחוק.

 

האם כל חתימה מצריכה אימות?

באם מדובר על חתימה על תצהירים שונים כמו ייפוי כוח, חוזי מקרקעין, גירושים ובכלל בכל בתהליך משפטי או בירוקרטי, מה שקורה בדרך כלל, שעורך הדין המטפל בתיקים אלו מחויב מתוקף תפקידו לזהות את החותמים על ידי תעודת זיהוי ופרטים מזהים נוספים.

כיום ניתן לעשות זאת בצורה מקוונת באמצעות אימות חתימה דיגיטלי (חתימה אלקטרונית). לאחר מילוי השאלון וביצוע הדרישות או אימות דיגיטלי מקוון, המסמכים עוברים לעורך הדין, הוא בודק כמובן את הפרטים ומאמת אותם.

דרך נוספת לשימוש באימות חתימה מרחוק היא באמצעות מערכת חתימה ירוקה, שימוש במערכת מקל על אימות החתימה ולא מצריך התערבות של עורך דין שכן המערכת מאושרת ע"י השלטונות לביצוע חתימה מרחוק ואימות דיגיטלי מקוון.

 

באילו מצבים ניתן לחתום מרחוק?

עניין חתימה אלקטרונית ואימות דיגיטלי מקוון נדרשת לרוב כאשר מתנהלים מול גופים ממשלתיים שלהם יש את הסמכות לחייב את הדרישה לחתימה. ומאחר שמדובר בגוף ממשלתי בפיקוח, בכל אתר ממשלתי בסיומת הכתובת GOV ניתן למצוא קישור למערכת הזדהות מקוונת שיכולה להקל על תהליך החתימה המקוונת.

כאמור, בשל מצב החירום שהוכרז במדינה ובכלל בשאר העולם בשל נגיף הקורונה, היו תהליכים שהיו חייבים להתבצע למרות הכול ובסיטואציות רבות, ניתן היה לחתום מרחוק בכפוף לכל התנאים והדרישות.

 

באילו מצבים יש צורך באימות חתימה מרחוק (אימות דיגיטלי מקוון)?

כפי שהוזכר למעלה, כאשר מדובר על הליכים משפטיים, חתימה על דוחות מס וחוזים שאינם יכולים לסבול דיחוי עולה הצורך בחתימה מרחוק. אך החתימה מרחוק, חייבת להיות בפיקוח של עורך דין או ע"י מערכת חשבונית ירוקה לאחר שנעשו קודם לכן פעולות זיהוי מקדימות כמו צירוף תעודת זהות או סרטון וידאו של החותם בו הוא מזדה..

 

לסיכום

אימות חתימה מרחוק הגיע מזיהוי של צורך ממשי בזמנים שאנשים לא יכלו להגיע באופן פיזי לחתימה והדבר הקשה מאוד. בנוסף, נגיף הקורונה כפה על הרשויות להשתמש בעולם האינטרנט, בעולם המקוון כדי לא לדחות תהליכים חשובים ביותר כמו הסכמי ממון, רכישת דירה, הסכמי גירושים, תשלומי מס ועוד, כמובן שהכול קרה לטובה ותהליכים בירוקרטיים התקצרו משמעותית בשל שינוי זה.

לא לשכוח, אימות חתימה חייב להיעשות על ידי עורך דין שמזהה באופן מובהק את מי שאמור לחתום על מסמכים מסוימים, זאת לאחר שנעשה מילוי שאלון הזדהות במערכת מקוונת של רשויות הממשלה או שפשוט השתמשו במערכת חשבונית ירוקה.