טופס 1219
טופס 1219 (הצהרת הון)
מה זה הצהרת הון ואילו עסקים נדרשים למלא ולהגיש הצהרת הון? איך ניתן להגיש טופס 1219? מה חשוב לדעת על הגשת הצהרת הון וכיצד להימנע מקנסות ועונשים? איך הטופס קשור למערכת חתימה ירוקה המשמשת בין היתר לעבודה עם מסמכים וטפסים דיגיטליים?
ובכן, סעיף 135 (1) לפקודת מס הכנסה קובע כי פקיד השומה רשאי לדרוש מכל אדם, שכיר או עצמאי, למסור לו דו"ח מפורט על ההון והנכסים שלו, של בן או בת זוגו ושל ילדיהם. את הצהרת ההון ממלאים לפי דרישה מפקיד השומה ויש להגיש את הטופס בתוך 120 ימים מיום הדרישה.
מה זה הצהרת הון?
באופן כללי, הצהרת הון הינה דיווח מפורט המוגש על ידי יחיד, תושב ישראל, לרשות המיסים והדוח כולל את יתרת עלות הנכסים שנמצאים בבעלות הנישום, עד לסוף של שנת המס.
הצהרה זו, הנקראת גם טופס 1219, מהווה מסמך עדכני לצורך שיקוף תמונת המצב הכלכלית של הנישום הנדרש להגיש את הטופס למס הכנסה, וההצרה מפרטת את ההון העסקי והפרטי של הנישום, נכון לתאריך ספציפי, לרוב 31 בדצמבר של שנת המס הקודמת.
הצהרת ההון מאפשרת לפקיד השומה לוודא כי הנישום משלם מיסים כחוק ואינו מבצע עבירות העלמת מס או אי דיווח על עסקאות, ומכאן החשיבות של מילוי טופס הצהרת ההון הראשונה, מאחר שהיא מאפשרת לפקיד השומה להשוות את ההון שדווח בהצהרה הראשונה לבין ההון בהצהרה השנייה שבאה אחריה. השוואת הנתונים מאפשרת לבדוק האם יש שינוי בהון של הנישום במהלך השנים, ואם אין לכך הסבר הגיוני, מס הכנסה עשוי להטיל שומת הפרשי הון בגין ההפרש שהתגלה.
איזה סוג עסק צריך להגיש הצהרת הון?
פקיד השומה רשאי לדרוש מכל שכיר או עצמאי למלא הצהרת הון, ולרוב הדרישה למילוי הטופס נשלחת לשכירים בעלי הכנסות גבוהות, בעלי מניות רבות בחברה מסוימת, עצמאים ובעלי עסקים, כולל עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ, שכירים שהם גם עצמאים ועוד.
חשוב לדעת כי מספר חודשים לאחר פתיחת עסק חדש ורישומו ברשויות המס מקבלים דרישה מפקיד השומה במס הכנסה למלא ולהגיש הצהרת הון ראשונית.
מטרת הגשת הצהרת הון ראשונה היא לקבל מידע עדכני מהנישום על אומדן ההון האישי שלו. לכן, ישנה חשיבות רבה למילוי ההצהרה הראשונה בעזרת אנשי מקצוע מנוסים כמו רואה חשבון או יועץ מס, וחשוב לזכור כי המידע בהצהרה הראשונה נחשב ליתרת הפתיחה של שווי הנכסים בניכוי ההתחייבויות של הנישום, והצהרה זו משמשת בהמשך את רשויות המס לבצע השוואות ולבחון האם חל גידול בהון של הנישום ואם אין הסבר הגיוני לשינוי במצב הנכסים וההתחייבויות של הנישום, הדבר יעורר חשד אצל פקיד השומה, והוא צפוי להוציא שומת מס על ההפרש.
מה נחוץ כדי להגיש טופס 1219 (הצהרת הון)?
לצורך הגשת הצהרת הון על פי דרישה שנשלחה מפקיד השומה יש להדפיס את הטופס ולמלא אותו בכתב יד, וחשוב לחתום על ההצהרה ולצרף את המסמכים שעליהם מבוססת ההצהרה, לצורך אימות המידע והפרטים המוצהרים. טופס 1219 מורכב מארבעה עמודים ויש למלא בו מידע על רכוש והתחייבויות בעסק שבו לא נערך מאזן עבור הרכוש הקבוע, הרכוש השוטף, הקופה, הבנקים וההתחייבויות, רכוש והתחייבויות בעסק שבו נערך מאזן (עסק פרטי, השקעה בתאגיד או השקעה בשותפות), רכוש והתחייבויות פרטיים של הנישום כולל נכסי מקרקעין, חשבונות בנק, מזומנים, תוכניות חיסכון, קופות גמל, תכולת הדירה, רכבים, זכאים והתחייבויות.
כמו כן, יש למלא בטופס מידע על השקעות בניירות ערך ומטבע חוץ, פירוט על כספות הנמצאות ברשות הנישום, ואם הנישום משמש כמיופה כוח, נאמן, אפוטרופוס או שהוא בעל זכות חתימה בחשבונות בנק לגבי רכוש והתחייבויות שאינם בבעלותו בארץ או בחו"ל, עליו לפרט מידע על הרכוש, העלות והבעלים באמצעות מילוי נספח להצהרה.
לכן, לפני מילוי הטופס חשוב לאסוף את כל המסמכים והאישורים הכוללים מידע על רכוש, נכסים והתחייבויות של הנישום. המידע בטופס חייב להיות מדויק ומבוסס על המסמכים השונים, במיוחד כאשר ממלאים את הצהרת ההון הראשונה.
השוואת ההון בין שתי הצהרות
לאחר שהבנו את חשיבות מילוי הצהרת ההון הראשונה בעזרת איש מקצוע מנוסה, כדאי לדעת כי ההצהרה השנייה שתוגש על ידי הנישום תאפשר לפקיד השומה להשוות את ההון שהנישום צבר בין שתי התקופות.
ההשוואה בין שתי הצהרות הון מאפשר לפקיד השומה לאתר הכנסות שלא דווחו למס הכנסה, לדוגמה הכנסה מדמי שכירות בסכום הגבוה מתקרת הפטור.
ההשוואה מאפשרת לו לאתר גם נכסים ומקורות הכנסה נוספים שהנישום לא דיווח עליהם, לדוגמה חשבון בנק בחו"ל, חברה בחו"ל, ניירות ערך, מטבעות וירטואליים ועוד.
הטופס מאפשר לפקיד השומה לבצע הצלבות מידע מול נישומים אחרים, ואם פקיד השומה סבור כי יש הכנסות ונכסים שלא דווחו, או שהוא מאתר הכנסות שדווחו כפטורות מתשלום מס בעוד הוא חושב אחרת, הוא יכול להוציא שומת מס או לזמן את הנישום לחקירה.
באילו דרכים מגישים טופס זה?
בשלב הראשון יש להדפיס את הטופס הייעודי באתר רשות המיסים וחשוב למלא את הפרטים בכתב יד ולחתום על ההצהרה. לאחר מילוי הטופס נכנסים למערכת הפניות המקוונות כדי להשלים את מילוי הפרטים, יש לצרף את הקובץ של טופס הצהרת ההון המלא והחתום ואת המסמכים הנדרשים לאימות הפרטים בטופס, ולשלוח את הכול באופן מקוון.
אפשרות נוספת היא להדפיס את הטופס ולמלא אותו בכתב יד, להגיע פיזית לדלפק המודיעין במשרד השומה ולהגיש את הטופס והמסמכים בצורה ידנית.
במקרה של הגשה ידנית במשרד השומה יש להכין שני העתקים, כאשר המקור יוגש לפקיד השומה וההעתק של ההצהרה נותר בידי הנישום.
כפי שציינו, יש להגיש את הצהרת ההון בתוך 120 ימים מיום קבלת הדרישה למלא את הטופס, וניתן למלא ולהגיש את הטופס בעזרת מייצג, בהתאם להוראות שנקבעו בסעיף 143 לפקודת מס הכנסה.
כיצד ניתן להימנע מקנסות ועונשים?
כדי להימנע מקנסות ועונשים בגין אי הגשת הצהרת הון, חשוב להקפיד על מילוי והגשת הטופס בזמן, כלומר תוך ארבעה חודשים מיום קבלת הדרישה.
יש להימנע ממילוי פרטים לא נכונים או כוזבים, ואין להסתכן בהשמטת מידע על נכסים ומקורות הכנסה, מאחר שרשות המיסים יכולה לאתר אותם בקלות יחסית, ואם ממלאים פרטים לא נכונים או לא מגישים את הטופס, מסתכנים בעבירה פלילית חמורה ובקנס גבוה הגורר ריבית פיגורים.
בעזרת מערכת חתימה ירוקה המאפשרת להכין טופס מקוון ולעבוד עם מסמכים וטפסים דיגיטליים, ניתן למלא ולהגיש הצהרת הון מקוונת. לכן כדאי להכיר את מערכת חתימה ירוקה עבור רואי חשבון, המערכת המתקדמת מסייעת בניהול עסק ויש לה יתרונות רבים.
לקריאה נוספת בנושא שירות חתימה דיגיטלית בתחום ראיית חשבון לחצו כאן 🙂
