אימות חתימה מרחוק – לשכת עורכי הדין
התפתחות הטכנולוגיה בשנים האחרונות הפכה את העולם לגלובלי יותר ומשפיעה על כל תחומי החיים, לרבות העולם העסקי. הטכנולוגיה החדשנית משנה בין היתר את התחום המשפטי, ואחד מהשינויים המשמעותיים הוא אימות חתימה מרחוק. תהליך זה, שעד לאחרונה דרש נוכחות פיזית של החותם במשרד עורך הדין, ניתן כיום לביצוע בצורה מקוונת, מאובטחת, מהירה ובעלת תוקף משפטי. ההסדר לאימות חתימה מרחוק בישראל נכנס לתוקף בעקבות סעיף 15 לפקודת הראיות, שאישר את הליך האימות הדיגיטלי, בהתאם להחלטת ועדת האתיקה הארצית (את/20/39).
סעיף 15 לפקודת הראיות (נוסח חדש), תשל"א-1971, מסדיר את נושא אימות החתימה וקובע כי אימות חתימה מהווה ראיה כשרה בפני בית המשפט. תהליך אימות חתימה בפני עורך דין הוא תהליך משפטי נפוץ שנועד להבטיח את אותנטיות החתימה על מסמך חשוב, ובמקרים רבים יש לאמת חתימה כדי להבטיח תוקף חוקי של המסמך ולהגן מפני הונאות, תרמיות וזיופים. בעבר הלא רחוק אימות חתימה נעשה באופן פרונטלי בלבד, אך כיום יש אפשרות לבצע אימות חתימה מרחוק, באמצעות היוועדות חזותית וללא צורך להגיע למשרד של עורך הדין.
מהו אימות חתימה מרחוק?
באופן כללי, אימות חתימה מרחוק הוא תהליך חדשני ונוח יותר המאפשר לאמת חתימות על מסמכים שונים ללא נוכחות פיזית בפני עורך דין. בעקבות התפרצות נגיף הקורונה התקבל היתר לאימות חתימות בהיוועדות חזותית, כל עוד האדם שחותם על המסמך שוהה בישראל והאימות תועד.
בעידן הדיגיטלי של היום, תהליך חתימה על תצהירים ומסמכים אחרים מרחוק הפך לכלי מרכזי ונוח, ולאור ההתפתחות הטכנולוגית המהירה נולד הצורך להתאים את המערכת המשפטית לשינויים החלים בעידן הדיגיטלי, וכך נוצרו שיטות חדשניות ומתקדמות יותר לאימות חתימות גם אם המצהיר אינו נוכח פיזית בפני עורך דין או גורם מוסמך אחר כמו שופט, דיין, ראש רשות מקומית וכו'.
האפשרות לאימות חתימות מרחוק כוללת בין היתר אימות הסכמים מסחריים, מסמכים ממשלתיים, תצהירים לערכאות משפטיות, תצהירים עסקיים, מסמכים לבנקים ולחברות, תצהיר לרשות המקומית ועוד. השירות המקוון מאפשר לכל אדם לבצע אימות חתימה בנוחות ובקלות, ללא צורך להגיע פיזית למשרד עורך דין, וניתן לקבל שירות מקוון לחלוטין בלי לצאת מהבית ולקום מהספה.
עורכי דין בישראל רשאים לאמת חתימה מתוקף המקור החוקי לכך, שנקבע בסעיף 15 לפקודת הראיות, כיוון שהם נאמני בית המשפט המוכרים ע"י מדינת ישראל כבעלי סמכות ורשות לבצע אימות זהות וחתימה של פלוני. סעיף זה קובע כי אימות חתימת תצהיר יכול לשמש כראיה כשרה בפני בית המשפט. כלומר, אימות חתימה מאשר כי החותם אמר אמת ויודע מהן ההשלכות במקרה שקר.
חשוב לדעת כי בהליך הרגיל והמסורתי לאימות חתימה, החותם נדרש להתייצב פיזית בפני עו"ד, להזדהות ולהוכיח זהותו באמצעות תעודה מזהה. תפקידו של עורך הדין לאמת את זהות האדם שהגיע לחתום על המסמך ולוודא כי החותם מבין את תוכן המסמך. עו"ד נדרש להקריא אזהרה הקבועה בחוק על כך שהמצהיר חייב לומר את האמת, אחרת במקרה של שקר הוא חשוף לעונשים הקבועים בחוק. לאחר אימות החתימה על המסמך, עורך דין מוסיף חותמת וחתימה על המסמך, ובהתאם לצורך הוא מצרף הצהרה שלו על תקינות ההליך, והמסמכים החתומים הופכים לקבילים מבחינה משפטית, לכל דבר ועניין.
מה תפקידה של לשכת עורכי הדין בנושא?
בעקבות משבר הקורונה החליטה ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין בישראל להקל על תהליך אימות חתימה על גבי תצהירים מסוגים שונים, באופן מקוון ומרחוק. סעיף 15 לפקודת הראיות קובע 3 דרישות מצטברות שרק בהתקיימן המסמך ייחשב כתצהיר מאומת:
- ההצהרה בכתב חתומה ע"י המצהיר.
- המצהיר הוזהר כי עליו להצהיר את האמת אחרת הוא צפוי לעונשים הקבועים בחוק.
- מתן האזהרה אושר על ידי המצהיר.
בעקבות השלכות משבר הקורונה, לשכת עורכי הדין התירה לבצע אימות חתימה על ידי עורך דין בהיוועדות חזותית, ונקבעו תנאים מיוחדים לשירות זה.
חשיבות התהליך של אימות חתימה ע"י עורך דין
שירות אימות חתימה מקוון נועד להחליף את התהליך המסורתי לאימות זהות המצהיר שנעשה בפני עורך דין או גורם מוסמך אחר, באופן פיזי ובמסגרת עריכת התצהיר. תהליך אימות חתימה על ידי עורך דין נועד לתת תוקף משפטי לתצהיר ולוודא את זהות האדם המצהיר ומוסר את דבריו במסמך זה, ותפקידו של עורך הדין לוודא כי המצהיר מודע לתוכן התצהיר וכי הוא מבין את המשמעות הפלילית של אי הצהרת אמת.
סוגי מסמכים נפוצים לאימות חתימה מרחוק
במצבים רבים נדרש אימות חתימה על ידי עורך דין, ובין המסמכים הנפוצים ביותר לאימות חתימה ניתן למצוא:
- אימות תצהיר לצרכים משפטיים ו/או עסקיים, כולל דרישה מהבנק.
- אימות הסכמים והצהרות.
- אימות מסמכים ממשלתיים כמו השתתפות במכרז, מסמכים הנוגעים למקרקעין ועוד.
- אימות מסמכים עבור רשות מקומית כמו תצהיר שימוש ברכב לקבלת תו חניה.
- אימות מסמכים הנדרשים על ידי הבנק או חברה.
- אימות תצהיר ידועים בציבור לצרכים שונים.
- אימות מסמכים לקבלת מלגה או מענק כספי.
- אימות מסמכים חשובים בין שני צדדים הזקוקים למסמך בעל תוקף משפטי, לדוגמה הסכם על תנאי מכירת רכב, כתב ערבות בשכירות וכו'.
מה ההבדל בין חתימה דיגיטלית רגילה לאימות חתימה של עו"ד?
קיים בלבול נפוץ בין ציור חתימה סרוק על מסמך, מה שמכונה חתימה דיגיטלית רגילה, לבין הליך משפטי של אימות חתימה מרחוק. ההבדל הוא תהומי ומכריע לתוקפו המשפטי של המסמך. בעוד שציור של חתימה על קובץ PDF או תמונה סרוקה של חתימה הם בעלי תוקף משפטי חלש מאוד וקשה להוכיח את זהות החותם, אימות חתימה מרחוק הוא הליך משפטי מחייב. בתהליך זה, עורך דין מאשר, לאחר זיהוי ודאי של החותם, כי החותם חתם בפניו (וירטואלית) וכי הוא הבין את מהות המסמך. אישור זה מעניק למסמך את התוקף המשפטי החזק ביותר של ראיה קבילה בבית המשפט, ומנטרל טענות עתידיות לגבי זיוף או כפייה.
מה נדרש מכם כדי לבצע אימות חתימה מקוון עם חתימה ירוקה?
מערכת חתימה ירוקה לעורכי דין מציעה פתרון טכנולוגי חדשני, נוח ומתקדם לעבודה עם מסמכים וטפסים מקוונים. חשוב לציין כי ניהול משרד עורכי דין מחייב מתן שירות ללקוחות רבים, וכיום ניתן לייעל את העבודה ולספק שירות איכותי וחדשני גם מרחוק. כדי לבצע אימות חתימה מקוון עליכם לרכוש מנוי למערכת חתימה ירוקה, ועליכם לפעול לפי הכללים שנקבעו על ידי ועדת האתיקה, כלומר אמצעי זיהוי להיוועדות חזותית וכרטיס חכם.
למידע נוסף ולאימות תצהיר עורך דין מקוון בדרך היעילה והמהירה ביותר, צרו קשר עם מערכת חתימה ירוקה.
