19.11.2023

פתיחת עסק קטן

בשנת 2024 נפתחו בישראל כ-40,000 עסקים חדשים, בעוד מספר העסקים שנסגרו הגיע לכ-60,000. על פי נתוני הלמ"ס חלה ירידה במספר העסקים הקטנים שנפתחו בשנת 2024, ותחזיות מצביעות על ירידה נוספת גם בשנת 2025, בין היתר כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל וההאטה הכלכלית במשק. לאחרונה יש סימנים המעידים על התאוששות, לכן עוד ועוד ישראלים שוקלים פתיחת עסק קטן ויש שלל הזדמנויות בתחומים שונים.

ההחלטה לפתוח עסק קטן בישראל מלווה בהתרגשות רבה לצד חששות מהעתיד לבוא. לכן, לפני הקמת העסק החדש חייבים להכין תוכנית עסקית מפורטת, לבדוק היתכנות כלכלית, לקבל החלטות נכונות לגבי תחום העיסוק ורק אז לפתוח תיקים ברשויות המס, ביטוח לאומי וכו'. במדריך זה תקבלו מידע מקצועי על השלבים לפתיחת עסק קטן חדש והמלצות על כלים דיגיטליים חיוניים לניהול העסק.

פתיחת עסק קטן

 

מהו עסק קטן?

בעל עסק זעיר (לפי מס הכנסה) הוא עוסק פטור או עוסק מורשה שמחזור העסקאות השנתי שלו אינו עולה על התקרה שנקבעה לעוסק פטור, כלומר 120,000 ₪ בשנה, נכון לשנים 2024 ו – 2025. ההגדרה של עסק זעיר לפי משרד הכלכלה היא עסק שיש בו עד 5 מועסקים ומחזור הכספים השנתי אינו עולה על 2 מיליון ₪, בעוד ההגדרה של עסק קטן היא עסק שבו מועסקים 20-6 עובדים והמחזור השנתי נע בטווח שבין 20-2 מיליון ₪.

להגדרה של עוסק זעיר יש חשיבות מאחר שרפורמת בעל עסק זעיר בישראל מעניקה הטבות משתלמות למאות אלפי בעלי עסקים קטנים, לדוגמה קיזוז אוטומטי של 30% מההכנסות בלי להציג חשבוניות וקבלות, הגשת דוח שנתי מקוצר, פטור מתשלום מקדמות ועוד. כמו כן, ההגדרה של עסק זעיר לפי משרד הכלכלה מאפשרת לבעלי העסק הקלות מבחינת תוכניות סיוע ממשלתיות והשתתפות במכרזים.

תהליך רישום עסק חדש – שלב אחר שלב

השלבים הביורוקרטיים המרכזיים בהליך לפתיחת עסק קטן בישראל הינם:

  • רישום במע"מ: יש למלא ולהגיש טופס 821 (בקשה לפתיחת עוסק חדש במע"מ) מלא וחתום על כל פרטיו. חשוב לצרף מסמכים רלוונטיים כמו צילום ת"ז וספח, חוזה קנייה/שכירות, אישור על ניהול חשבון בנק ומסמכים נוספים.
  • רישום במס הכנסה: יש למלא ולהגיש טופס 5329 (דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה) מלא וחתום על כל פרטיו. אם מתכננים להעסיק עובדים בעסק הקטן יש לפתוח תיק ניכויים.
  • רישום בביטוח לאומי: יש למלא ולהגיש טופס 3101 (דין וחשבון רב שנתי) ולשלוח לסניף הקרוב לכתובת המגורים או העסק.

חשוב לציין כי ניתן לבצע את תהליך הרישום באופן עצמאי ומקוון באתר של רשות המיסים, אך עדיף למלא ולהגיש את הטפסים בעזרת איש מקצוע מייצג כמו רואה חשבון.

עוסק פטור, מורשה או זעיר – מה מתאים לי?

בעקבות רפורמת עוסק זעיר, עוסק פטור או מורשה שסך הכנסותיו מעסקאות בשנת המס 2025 אינו עולה על 120,000 ₪ יכול להירשם במס הכנסה כעוסק זעיר, וליהנות משורת הטבות. באופן כללי, בשלב הרישום במע"מ יש להצהיר על צורת ההתאגדות העסקית ובעלי עסק קטן יכולים לבחור רישום כעוסק פטור או כעוסק מורשה לענייני מע"מ, ובהתאם לגובה מחזור העסקאות השנתי הם יכולים להירשם במס הכנסה כעוסק זעיר כדי לממש הטבות כמו הגשת דו"ח שנתי מקוצר, פטור מתשלום מקדמות מס וניכוי הוצאות אוטומטי של 30% מהמחזור.

כדאי לדעת כי עוסק פטור הוא עצמאי המנהל עסק קטן כל עוד מחזור ההכנסות השנתי אינו עולה על התקרה שנקבעה, נכון לשנת 2025 התקרה עומדת על 120,000 ₪. בתוך כך, יש עוסקים החייבים להירשם כעוסק מורשה, ללא תלות במחזור ההכנסות השנתי, לדוגמה אדריכלים, עורכי דין, מהנדסים ורואי חשבון.

התדמית של עוסק מורשה שאינו מוגבל בגובה ההכנסות השנתית היא של עסק גדול, יציב ורציני יותר, אך ההוצאות שלו גבוהות יותר בהשוואה להוצאות של עוסק פטור או עוסק זעיר, מאחר שעליו להגיש דוח שנתי, להעביר מע"מ מדי חודש או חודשיים, לשלם מקדמות מס ועוד.

בחירת מודל העסק

בעלי עסקים קטנים יכולים לעבוד מהבית וכיום יש לא מעט עוסקים העובדים באופן מקוון. לכן, בשלב רישום העסק הקטן חשוב לבחור נכון את צורת ההתאגדות העסקית ומודל העסק, ומי שפותח עסק קטן מקוון או בבית חייב להתייעץ עם אנשי המקצוע על מנת לתכנן את הפעילות העסקית תוך שימוש בנכס פרטי לצרכים עסקיים, וניתן לקזז הוצאות מותרות בניכוי בעבודה מהבית.

כלים חיוניים לניהול חכם מהיום הראשון

פתיחת עסק קטן מהווה את השלב הראשון בדרכו של עצמאי, ולאחר רישום העסק חשוב לאמץ כלים דיגיטליים מתקדמים וטכנולוגיות לניהול יעיל ואפקטיבי של העסק החדש.

  • מערכת לעבודה עם טפסים דיגיטליים: מומלץ לבעלי עסקים קטנים לעבוד עם טפסים דיגיטליים, ואחת מהמערכות המתקדמות והנוחות ביותר היא מערכת חתימה ירוקה. המערכת מאפשרת עבודה עם מסמכי PDF, ניתן לשלוח מסמכים דיגיטליים ללקוחות ולגורמים אחרים להוספת חתימה מרחוק, והמסמכים נשמרים בארכיון דיגיטלי מאובטח בענן. העבודה עם טפסים דיגיטליים מייעלת את תהליכים בעסק, חוסכת משאבים, מבטיחה שירות נוח ויעיל ללקוחות ומציעה יתרונות רבים נוספים. דוגמאות למסמכים דיגיטליים נפוצים לעסק קטן חדש – הצעות מחיר , הסכמי עבודה, הסכמי רכש, פתיחת ספק ועוד.
  • מערכת להוצאת חשבוניות וקבלות דיגיטליות: מערכת יעילה ומתקדמת להפקת חשבוניות מס וקבלות עבור בעלי עסקים קטנים, לדוגמה מערכת Invoice4U. זו מערכת מתקדמת טכנולוגית הכוללת כלי ניהול המאפשרת לבעל העסק הקטן לעקוב אחר הפעילות העסקית, להפיק חשבוניות מס או קבלות בקלות ולחסוך משאבים. כמו כן, רואה חשבון יכול לקבל גישה למערכת כדי לשלוף מידע ונתונים.
  • סליקת אשראי: כדאי לבעלי עסקים קטנים להטמיע בעסק מערכת סליקת אשראי כדי לאפשר ללקוחות לשלם בנוחות, גם מרחוק.
  • מערכת לניהול לקוחות: מערכת CRM לבעלי עסקים קטנים מייעלת את העבודה, חוסכת זמן ומשאבים ומבטיחה שירות לקוחות טוב ואיכותי יותר. כדאי לבחור מערכת CRM המתממשקת עם מערכת חתימה ירוקה.
  • מערכת בקרת תזרים: מערכת מתקדמת המאפשרת לעקוב אחר תזרים המזומנים הכוללת כלי ניהול, לרבות מחולל דוחות. המערכת מאפשרת לבעל העסק לקבל החלטות פיננסיות ועסקיות מושכלות ועל בסיס נתוני אמת.

מה כדאי לקחת בחשבון לפני הקמת עסק?

לפני הקמת עסק קטן יש לבצע ניהול סיכונים, לבדוק היתכנות כלכלית, להכין תוכנית עסקית ושיווקית מפורטת וחשוב להתייחס לגורמים הבאים:

  • ניהול סיכונים: פתיחת עסק חדש כרוכה בסיכונים לכן חשוב לבדוק את רמת התחרות בענף, ביקוש למוצרים ולשירותי העסק, לבחור נכון מיקום, לבצע תמחור מקצועי ועוד.
  • תכנון: יש להתייחס לסיכונים תפעוליים עוד לפני הקמת העסק, למשל כוח אדם, עלויות של מערכות מחשוב, היבטים לוגיסטיים ועוד.
  • רגולציה: יש ללמוד מהי הרגולציה בענף ולהתייחס לסוגיות כמו אתיקה, חוקים, תקנות ועוד. חשוב לנהל את העסק על פי הוראות החוק והתקנות הנוגעות לענף.
  • מיתוג: כדאי להתייעץ עם יועץ עסקי או שיווקי כדי לתכנן תוכנית שיווק מותאמת למשאבים ולצרכים הייחודיים של עסק קטן. חשוב למתג את העסק ולשווק אותו נכון כדי להצליח ולשגשג, לכן כדאי לעבוד עם מערכות מתקדמות כמו מערכת חתימה ירוקה לעבודה עם טפסים דיגיטליים, מאחר שאלו מערכות המחזקות את המיתוג והמוניטין של העסק הקטן.