18.01.2024

חוזה סודיות – NDA

הפשטות שבהסכם סטודיות

מה זה הסכם סודיות NDA ומהם השימושים העיקריים של הסכם או חוזה סודיות? מה צריך לכלול בהסכם סודיות ומי חייב לערוך הסכמי סודיות? את מי בדרך כלל משמש הסכם NDA?
והכי חשוב, מה היתרונות של מערכת חתימה ירוקה בכל הנוגע לעריכת הסכמי וחוזי סודיות NDA? 

 

מהו הסכם סודיות NDA?

באופן כללי, הסכם סודיות, באנגלית NDA – Non Disclosure Agreement, הוא הסכם בעל תוקף משפטי מחייב (או חלק מהסכם משפטי) שמטרתו להתוות את הכללים הנוגעים להעברת ידע, מידע מסחרי, מידע סודי או כל מידע אחר שהצדדים הנוגעים לעסקה מעוניינים לשתף ביניהם למטרה כזו או אחרת.

ראוי לציין כי הסכם NDA מחייב את הצד שמקבלת את המידע הסודי, כלומר מידע שאינו מהווה את נחלת הכלל, ועליו להגן על המידע ולשמור עליו בסודיות מפני גישה של גורמים לא מורשים. מטרת ההסכם היא לשמור מפני שיתוף, פרסום וזליגת המידע לגורמים לא מורשים, ובנוסף חוזה סודיות מגדיר את הזכויות והפיצויים המגיעים לצד הנפגע אם הצד השני הפר את החוזה.

 

הסכם סודיות - NDA

 

את מי בדרך כלל משמש הסכם סודיות?

כדאי לדעת כי במסגרת הסכם סודיות נהוג להגדיר את המידע הסודי, לדוגמה מידע על קניין רוחני או פטנטים של חברת הייטק או חברה אחרת, סודות מסחריים, חוזים מסחריים, רשימת לקוחות, שיטות עבודה, פטנטים, רשימת ספקים, דוחות פיננסיים, ידע על מוצרי החברה, ידע על מתחרים, הכנסות, סימני מסחר, תהליכים, רעיונות ועוד.

בדרך כלל עורכים חוזה סודיות עם משקיעים, עובדים בחברה הנחשפים למידע סודי ורגיש, ספקים, יועצים, מפיצים, בנקים, נותני שירותים ועוד. כמו כן, נהוג לערוך הסכם סודיות במסגרת הסכמים לרכישת החברה, הכנסת משקיע חדש, שיתופי פעולה מסחריים וכדומה. בענף ההייטק ובענפים נוספים נהוג לחתום על הסכמים אלו, במיוחד בתחילת הדרך כאשר היזמים מעוניינים להגן על הרעיונות שלהם ועל המידע הרגיש שנמצא במערכות המחשוב שלהם או מידע על הלקוחות.

מעניין לדעת כי השימושים הנפוצים בהסכמי הסודיות הם בענף ההייטק, הפקות טלוויזיה והבידור (לדוגמה התחייבות של משתתפים בתוכנית ריאליטי שלא לפרסם מידע על מאחורי הקלעים, זוכים וכו'), עבודה עם משרדי ממשלה וגופי מדינה, חברות פרסום, סוכנויות שיווק, עבודה עם יועצים ועוד.

בתוך כך, בעזרת מערכת חתימה ירוקה ניתן לנהל את הסכמי הסודיות של הארגון, ואחד מהיתרונות הוא האפשרות להוסיף חתימה מרחוק על הסכם סודיות הנשלח כמסמך דיגיטלי לנייד.

 

על מי מוטלת החובה לסודיות בהסכם הסודיות?

החובה לשמור על סודיות במסגרת הסכם חלה על צד אחד או שני הצדדים הקשורים לחוזה, בהתאם לתוכן ההסכם. במקרים רבים ההסכם המשפטי לשמירה על סודיות חל רק על אחד מהצדדים ומטרת החוזה היא להגן על הצד שחושף מידע וידע סודי, למשל יזם או חברה, וההסכם כולל פרטים כיצד להגן על המידע הסודי ואיך להשתמש בו ללא הפרה של הסכם ההתקשרות בין הצדדים.

 

סוגי הסכמי סודיות

ישנם שני סוגי הסכמי סודיות:

  • הסכם הדדי – הסכם סודיות NDA המחייב את שני הצדדים לחוזה לשמור על סודיות המידע ולמנוע מהמידע הסודי לזלוג החוצה ולהגיע לגורמים לא מאושרים.
  • הסכם חד צדדי – הסכם חד צדדי לשמירה על מידע סודי, החוזה נועד להגן על צד אחד שחושף את המידע בפני הצד האחר לחוזה.

 

כדאי להשתמש במערכת חתימה ירוקה?

מומלץ מאוד להשתמש בהסכמי סודיות באמצעות מערכת חתימה ירוקה. חשוב להדגיש כי הסכם סודיות במערכת חתימה ירוקה מהווה פתרון טכנולוגי מתקדם וחדשני מאחר שאין צורך להדפיס את המסמך וניתן לעבוד עם מסמכים דיגיטליים ולאפשר לצד השני להוסיף חתימה מרחוק, ללא עיכובים מיותרים ומאובטח יותר.

המערכת המתקדמת מאפשרת לארגונים לעבוד עם טפסים ומסמכים דיגיטליים שונים, לייעל את העבודה, לחסוך זמן ומשאבים אחרים, ואפשר לבנות חוזה סודיות ממותג המותאם באופן מושלם לצורכי הארגון.