14.02.2024

תיאום מס לגמלאים

כי גם בגיל הזה כדאי לעבוד חכם

גמלאים רבים שהגיעו לגיל הפרישה מהעבודה, כלומר גיל 67 לגברים וגיל 62 – 65 לנשים, ממשיכים לעבוד כדי להתפרנס בכבוד ומסיבות נוספות. מס הכנסה מחשיב אותם כעובדים שכירים לכל דבר, לכן מוטל מס על הכנסתם, ושיעור המס המרבי מהכנסתם המשנית של הגמלאים מעבודה הוא 47%, כלומר שיעור המס המרבי. כדי להימנע מתשלום מס גבוה ועודף עליהם לבצע תיאום מס לגמלאים. 

איך מגישים תיאום מס לגמלאים ומתי צריך לעשות תיאום מס עבור גמלאי? האם חל מס גם על קצבת זיקנה שגמלאים מקבלים מהמוסד לביטוח לאומי? מי מהגמלאים פטור ממילוי הטופס לתיאום מס ואיך מבצעים תיאום מס בצורה נכונה, נוחה ויעילה? כיצד מערכת חתימה ירוקה יכולה לסייע בתיאום המס הנדרש עבור גמלאים שממשיכים לעבוד לאחר גיל הפרישה מעבודה? האם גמלאי שהיה עצמאי וממשיך לעבוד חייב לבצע תיאום מס?
המומחים של מערכת חתימה ירוקה הכינו מדריך מקצועי ועונים על כל השאלות הנפוצות בנושא.

 

תיאום מס לגמלאים

 

איך להגיש תיאום מס לגמלאים?

כאמור, גמלאי שממשיך לעבוד לאחר הגיעו לגיל הפרישה מוגדר על ידי רשות המיסים כעובד שכיר, כלומר העובד מקבל שכר ממקום עבודתו, מעבר להכנסה שלו מקצבת הפנסיה. אם הוא לא עורך תיאום מס הרי מס הכנסה ינכה מהכנסתו המשנית ממקום העבודה מס בשיעור מרבי, כלומר 47%. לכן, הגמלאי יכול לבצע תיאום מס באמצעות המערכת המקוונת באתר רשות המיסים. ועליו למלא ולהגיש טופס 116 (בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי מס).

בנוסף לזאת, גמלאים יכולים לבצע את תיאום המס בעזרת מייצג מוסמך, ובמקרה זה עליהם להעניק ייפוי כוח למייצג, כמו רואה חשבון או יועץ מס, כל עוד התיאום נעשה עבור הכנסות ממשכורת, קצבה, שכר דירקטורים, שירותים ונכסים ועוד. אפשרות נוספת היא לפנות בכתב לפקיד השומה באזור המגורים של הגמלאי, להגיש טופס 116, לצרף תלוש המוכיח הכנסה ממשלם הפנסיה, תלוש שכר מהמעסיק הנוכחי ויש לספק פרטים נוספים.

אגב, אם הגמלאי טרם החל לעבוד יש באפשרותו לערוך את תיאום המס מראש באמצעות פנייה בכתב לפקיד השומה באזור מגוריו, ולציין בפנייה את מספר התיק של המעסיק ולהוסיף פרטים מלאים על הגמלאי המבקש לבצע תיאום מס עבורו.

 

מתי גמלאים עושים תיאום מס?

באופן כללי, גמלאים שמקבלים הכנסה מעבודה בנוסף להכנסתם מקצבת הפנסיה והזיקנה, נדרשים לערוך תיאום מס, אחרת רשות המיסים תנכה מהכנסתם המשנית מעבודה את שיעור המס המרבי (47%). לכן, הגמלאים נדרשים לערוך את תיאום המס בכל שנה מחדש, ועליהם לבצע זאת לפני ששנת המס מסתיימת, גם אם הם ממשיכים לעבוד אצל אותו מעסיק ובאותו מקום עבודה.

אם עורכים את התיאום לאחר ששנת המס הסתיימה, הגמלאי רשאי להגיש בקשה להחזרי מס, וניתן לקבל החזרים עד 6 שנים אחורה מתום שנת המס.

 

האם קצבת זיקנה מביטוח לאומי כלולה?

לא. חשוב לדעת כי קצבת זיקנה, כלומר קצבת אזרח ותיק המשולמת על ידי ביטוח לאומי, אינה הכנסה חייבת במס, לכן ברשות המיסים לא כוללים את קצבת הזיקנה בחישוב תיאום המס השנתי. בתוך כך, מומלץ לגמלאים שעובדים ומקבלים קצבה לבדוק את גובה ההכנסה שלהם ולוודא שהכנסתם אינה מבטלת את זכאותם לקבל קצבת זיקנה בהתאם למבחן ההכנסות של ביטוח לאומי.

כמו כן, אם חלו שינויים במהלך שנת המס בהכנסות הגמלאי או במקום עבודתו, יש באפשרותו לערוך תיאום מס חדש, באופן מקוון, בעזרת מייצג או באמצעות פנייה בכתב לפקיד השומה.

 

מי פטור ממילוי הטופס לתיאום מס לגמלאים?

על פי ההוראות העדכניות של רשות המיסים, גמלאים מעל גיל 70 אינם נדרשים למלא ולהגיש את הטופס לתיאום לגמלאים, כל עוד הם עומדים בתנאים שנקבעו בחקיקה:

  • חלפו לפחות 3 שנים מיום גיל הזכאות לגמלאי.
  • הגמלאי הצהיר באמצעות טופס 101 לאחר הגיעו לגיל הזכאות ובמשך שנתיים לאחר מכן כי אין לו הכנסה חייבת נוספת למעט הקצבה.
  • הגמלאי אינו דורש הטבת מס ייחודית, למשל הטבה המגיעה בגין מגורים ביישוב מזכה.

 

איך עושים זאת בצורה נכונה ויעילה?

כל עצמאי, וכמובן גם בעלי עסקים קטנים ובינוניים, חייב לדווח על הכנסותיו בשנת המס, ובהתאם לחישוב עליו לשלם מס הכנסה בהתאם לשיטת המיסוי הנהוגה בישראל. גמלאים שעובדים ומקבלים קצבת זיקנה במקביל נדרשים לערוך תיאום מס לגמלאים אחרת ינכו מהכנסתם ממקום העבודה מס בשיעור של 47%.

כדי לערוך את תיאום המס לגמלאי בצורה הנכונה והיעילה ביותר כדאי לפנות למייצג מנוסה כמו רואה חשבון, וכיום באמצעות מערכת חתימה על מסמכים מרחוק, לדוגמה מערכת חתימה ירוקה, ניתן לערוך את תיאום המס ללא צורך להגיע למשרד של המייצג או להגיע פיזית למס הכנסה, וכל התהליך מקוון וכולל ליווי מקצועי צמוד, כך שהגמלאי אינו נדרש לצאת פיזית מהבית ולהתמודד עם הביורוקרטיה ובאפשרותו לממש את זכויותיו.