08.07.2022

בדיקת תקפות חתימה דיגיטלית

מה חשוב שתדעו על בדיקת תקפות לחתימה דיגיטלית?

הכנסת אישרה בשנת 2001 את חוק חתימה אלקטרונית במטרה להגביר את הוודאות כאשר מבצעים פעולות באופן אלקטרוני באינטרנט. כאשר מקבלים מסמך אלקטרוני החתום באמצעות חתימה דיגיטלית ניתן לאמת את החתימה, כלומר קיימת אפשרות לבצע בדיקת תקפות חתימה דיגיטלית כדי לקבוע את חוקיות החתימה, את מקוריות מצב אישור המזהה הדיגיטלי של החתימה האלקטרונית ואת שלמות המסמך.

מהי בדיוק בדיקת תקפות חתימה דיגיטלית? מה זה אישור על תקפות חתימה דיגיטלית? לכמה זמן המסמך תקף? האם ניתן לחדש חתימה דיגיטלית? המומחים של 'חתימה ירוקה' עושים עבורנו סדר בנושא.

 

מהי בדיקת תקפות לחתימה דיגיטלית?

ב-2001 הכנסת אישרה את חוק חתימה אלקטרונית ובהמשך בוצעו תיקונים שונים בחקיקה זו. בחוק חתימה דיגיטלית נקבעו שני סוגים מרכזיים של חתימות אלקטרוניות:

  • חתימה אלקטרונית מאובטחת שבה מתקיימות מספר דרישות המפורטות בחוק, למשל ייחודיות החתימה והאפשרות לזהות את בעל החתימה.
  • חתימה אלקטרונית מאושרת הנחשבת למסמך אמין יותר בהשוואה למסמך עם חתימה אלקטרונית מאובטחת. במסמך זה מוסיפים אישור המופק על ידי גוף צד שלישי שהוא גורם הרשום במשרד המשפטים על פי ההוראות שנקבעו בחוק.

חשוב לציין כי החוק קובע כי חתימה אלקטרונית תהיה קבילה בבית המשפט, בשנת 2018 החוק עבר תיקון ובו נקבעו שינויים במעמד הראייתי של החתימה האלקטרונית המאובטחת. התיקון קובע כי מסר אלקטרוני החתום בחתימה אלקטרונית מאובטחת ישמש כראייה לכאורה לכך שהחתימה אכן בוצעה על ידי בעל אמצעי החתימה. המשמעות היא שרק חתימה אלקטרונית מאושרת תהווה ראיה לכאורה לכך שהחתימה בוצעה על ידי בעל אמצעי החתימה.

במקרים מסוימים יש לבצע בדיקת תקפות חתימה דיגיטלית המופיעה על גבי מסמך אלקטרוני כלשהו, זהו כלי יעיל והליך מהיר יחסית המאפשר למסתמך על המסמך החתום לבדוק ולאמת את תקופת החתימה האלקטרונית וכי המסמך האלקטרוני לא עבר שינויים מאז יצירת חתימה אלקטרונית עליו. חשוב לבדוק האם התעודה בוטלה או לא מאחר והביטול של המסמך הופך את התעודה לחסרת תוקף. את הבדיקה ניתן לבצע באמצעות ביצוע שאילתה במאגר.

לאחר הבדיקה המקוונת מקבלים אישור על תקפות חתימה דיגיטלית. האישור מוכיח כי בחתימה האלקטרונית מתקיימים התנאים הבאים:

  • חתימה דיגיטלית ייחודית לבעל אמצעי החתימה
  • זיהוי לכאורה של בעל אמצעי החתימה
  • החתימה הופקה בעזרת אמצעי חתימה הניתן לשליטתו הבלעדית של בעל אמצעי החתימה
  • אפשרות לזהות שינוי שבוצע במסמך האלקטרוני לאחר מועד החתימה

 

האם יש הגבלה לתקופת אישור על תקפות חתימה דיגיטלית?

לכל אישור על תקפות חתימה דיגיטלית יש מועד הנקבע מראש, ובחלוף מועד זה התעודה אינה תקפה עוד.

 

מה החשיבות של טופס / מסמך ישן?

חשוב לזכור כי ניתן לערוך ולבצע שינויים במסמך החתום באמצעות חתימה דיגיטלית. יחד עם זאת, ניתן לבדוק אילו שינויים בוצעו במסמך. לכן, מומלץ לשמור את הטופס או המסמך הישן כדי לעקוב אחר שינויים שבוצעו במשך הזמן במסמך האלקטרוני.

 

האם ניתן לחדש חתימה דיגיטלית?

באופן כללי, אין אפשרות לחדש את התוקף של תעודה אלקטרונית פגת תוקף. יש אפשרות לחדש חתימה דיגיטלית באמצעות שירות חתימה מרחוק, כל עוד יש כרטיס חכם או טוקן.

 

בשורה התחתונה

ניתן לבצע בדיקת חתימה מרחוק לצורך בדיקת תקפות החתימה הדיגיטלית ויש להוריד תוכנה ייעודית כדי לבצע את הבדיקה. לאחר התקנת התוכנה הייעודית מעלים את המסמך אותו רוצים לבדוק ומקבלים מידע על המסמך הכולל פרטים מזהים על הלקוח, שם החברה, תאריך הנפקת החתימה, מועד פקיעת תוקף, שם הפרויקט ופרטים נוספים.