16.03.2023

חתימה אלקטרונית על חוזה שכירות

חוזה שכירות חתום מרחוק - האם זה אפשרי?

ענף הנדל"ן במדינת ישראל הוא ענף כלכלי מרכזי ובעל השפעה כבירה על הכלכלה המקומית. לאחרונה החלה לעבור מהפכה דיגיטלית המשפיעה משמעותית על ענף הנדל"ן, וכיום ניתן לראות כיצד בעלי הנכסים מחתימים את השוכרים על חוזה שכירות מרחוק. 

במשך שנים רבות כל חוזי השכירות בענף הנדל"ן למגורים ובענף הנדל"ן המסחרי נחתמו באופן פיזי וידני, לעיתים במשרד עורכי דין, במשרדו של הקבלן או בנכס עצמו, אך כיום באמצעות מערכת חתימה דיגיטלית ניתן להשלים חתימות על מסמכים וחוזים גם מרחוק, ללא מפגש פיזי וללא צורך לתאם פגישה בבית קפה או במשרד כלשהו. זהו פתרון חדשני, יעיל, נוח שחוסך המון זמן, ורבים מבעלי הנכסים, חברות הנדל"ן, סוכנויות התיווך והמשרדים של עורכי הדין החלו לעבור למערכת 'חתימה ירוקה' כדי לבצע את סבב החתימות על חוזי השכירות והמכר מרחוק ולספק שירות מתקדם, נוח ואיכותי יותר.

 

הסוף לניירת ולחוזי שכירות מודפסים

כדאי לדעת כי ישראל עוברת תהליכי דיגיטליזציה בקצב מואץ, וזאת על פי החלטות הממשלה לקדם את המדיניות בנושא ישראל הופכת לדיגיטלית. חלק בלתי נפרד ממהפכה זו החל עם אישור חוק חתימה אלקטרונית, וכיום יש מערכות מתקדמות טכנולוגית באמצעותן ניתן להפיק מסמכים דיגיטליים עליהם הלקוחות והספקים יחתמו מרחוק.

לאחרונה החלו להופיע מערכות ייחודיות ומתקדמות טכנולוגית אשר מאפשרות חתימה אלקטרונית על חוזה שכירות, ללא צורך במפגש פיזי לחתימה על המסמך. בעזרת מערכת חתימה דיגיטלית ניתן להפיק חוזה שכירות לדירת מגורים, משרד, חנות, מחסן וכל נדל"ן מסחרי אחר, ובלחיצת כפתור שולחים את החוזה לכל הצדדים המעורבים בעסקה.

 

האם ניתן לחתום על חוזה שכירות מרחוק?

בענף הנדל"ן החלו לאמץ פתרונות טכנולוגיים המאפשרים חתימה אלקטרונית על חוזה שכירות, חוזה מכר ומסמכים נוספים. כבר היום נחתמים לא מעט חוזי שכירות באופן מקוון וללא מפגש פיזי בין שני הצדדים לעסקה. זהו פתרון יעיל ונוח עבור השוכרים והמשכירים כאחד, אך תמיד מומלץ להיוועץ עם עורך דין ולחתום רק בנוכחותו על החוזה לאחר שהוא עבר עליו והעניק הסברים מפרטים על החוזה.

 

האם זה חוקי?

החוק קובע כי חוזה שכירות למגורים, כמו גם חוזה שכירות לנדל"ן מסחרי, חייב להיעשות בכתב, ושני הצדדים לחוזה, כלומר השוכר והמשכיר, חייבים לחתום על החוזה, וכל אחד מקבל העתק חתום. ראוי לציין כי גם אם חוזה השכירות לא נחתם או שהוא נעשה בעל פה, החוזה יהיה תקף מבחינה משפטית.

לכן, לאחר אישור תיקון מס' 3 לחוק חתימה אלקטרונית ניתן להפיק באמצעות מערכת 'חתימה ירוקה' חוזה שכירות עם אופציה של חתימה מרחוק. זהו פתרון נוח ויעיל המאפשר גם לבעלי נכסים המתגוררים בחו"ל לערוך חוזה שכירות חוקי ותקף ללא מפגש פיזי כדי לחתום על החוזה. בנוסף, בעלי נכסים בפריפריה המתגוררים רחוק מהנכס אותו הם משכירים יכולים להחתים את השוכרים מרחוק. עם זאת, חשוב להדגיש כי נוכחותו של עורך דין חשובה ונחוצה בעת חתימה על חוזה שכירות דיגיטלי.

 

איך הרשויות מסתכלות על זה?

במשרד המשפטים מאשרים כיום מסירת חוזה דיגיטלי לטאבו, אך הדרישה מחייבת הגשת הצהרה שיש עותק מקורי נוסף גם בבית. עורכי דין מקדמים את הנושא מול ועדת האתיקה של לשכת הטאבו כדי לבטל את הנוהל המחייב הצהרה בפני עו"ד ושמירת עותק מקורי אחד. כיום, אין צורך בהצהרה החתומה על ידי עורך דין כי חוזה השכירות אכן נחתם בנוכחותו, כל עוד חותמים על חוזה מודפס, לכן השינוי המבוקש צפוי לחזק את רמת האמינות של החוזים, ובנוסף חתימה אלקטרונית על חוזה שכירות מייתרת את הצורך בהדפסת ניירות, סריקת חוזים ושמירתם במחשב, תיוק בקלסרים ושמירה בארכיב.

 

איך ניתן לבדוק שהחתימה תקפה וחוקית?

לאחר קבלת מסמך הדורש חתימה אלקטרונית על חוזה שכירות יש אפשרות לאמת את החתימה ולבדוק את תקפות החתימה הדיגיטלית על מנת לבדוק האם החתימה חוקית. בדיקת תקפות חתימה דיגיטלית מאפשרת לבדוק גם את מקוריות מצב אישור המזהה הדיגיטלי של החתימה האלקטרונית וניתן לבדוק גם את שלמות המסמך. את הבדיקת תקפות וחוקיות החתימה הדיגיטלית ניתן לבצע על ידי תוכנה ייעודית.