23.06.2021

טופס חתימות מקוצר

החל מתאריך 1 בדצמבר 2017 נכנסו לתוקף ההוראות החדשות הנוגעות לתקנות מיסוי מקרקעין, וכיום יש להגיש הצהרות ומסמכים שונים באופן מקוון באמצעות מערכת שבח.נט, באתר רשות המסים. חשוב להדגיש כי החל מ-1 בדצמבר 2017 משרדי רשויות המס בישראל אינם מקבלים יותר מסמכים, טפסים ותצהירים ידניים, וכל מסמך או טופס ידני הנשלח לרשות המסים באמצעות הדואר יוחזר לשולח. 

המעבר לטפסים מקוונים נועד לשפר את השירות של רשות המסים לתושבי המדינה, לייעל את תהליכי השומה בארץ אשר נקבעו בחוק, לקצר את הזמן הנדרש להליכים שונים ולאפשר לרשות המסים להפיק מסמכים ואישורים של רשם המקרקעין בזמן הקצר ביותר, בין היתר יש התייחסות לנושא טופס חתימות מקוצר. כדי להגיש טופס מקוון בגין עסקת מקרקעין יש למלא ולהגיש 3 טפסים עיקריים טופס 7000, טופס 7000 ב' וטופס 7002, ובנוסף לכל טופס יש להפיק טופס חתימות מקוצר.

 

טופס חתימות מקוצר באתר רשות המסים

רשות המסים בישראל החלה להטמיע מדיניות חדשה כדי לשפר את השירות ולצמצם הליכים בירוקרטיים שונים, לכן הוחלט להשיק מערכת מקוונת המיועדת לעורכי דין המייצגים לקוחות במיסוי מקרקעין, המערכת נקראת שבח.נט ורק מייצגים המחזיקים כרטיס חכם וייעודי יכולים להתחבר אליה. המערכת מציעה קשר דו כיווני ומקוון המאפשר למייצגים לקבל את כל הנתונים הרלוונטיים לשומה, כולל אפשרות לשלם באופן מקוון ולהדפיס אישורים נדרשים.

יש לציין כי סעיף 73 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי על המוכר והרוכש זכות במקרקעין חלה חובה למסור הצהרה על ביצוע העסקה. סעיף 112 לחוק מאפשר למנהל לקבוע את הטפסים הדרושים לביצוע החוק, וכדי להצהיר על העסקה הוחלט על 3 טפסים עיקריים:

טופס 7000

הטופס מיועד להגשת הצהרה על מכירת או רכישת דירת מגורים מזכה פטורה ממס שבח, שאינה כוללת זכויות בנייה לא מנוצלות. 

טופס 7000/ב

הטופס מיועד להגשת הצהרה על מכירת או רכישת זכות במקרקעין שהריווח ממכירתה נתון לשומת מס הכנסה, ואשר בגין מכירת הזכות במקרקעין מבקשים פטור לפי סעיף 50 לחוק מיסוי מקרקעין. הטופס מיועד לצרכי דיווח על מכירת או רכישת נכס של קבלנים

טופס 7002

הטופס מיועד להגשת הצהרה על מכירת או רכישת זכות במקרקעין (כל זכות) שאינה נמנית על הנכסים המפורטים בהצהרות אלו, זו הצהרה על מכירת זכות במקרקעין או הצהרה על ביצוע פעולה באיגוד מקרקעין במקרה אחר שלא מתאים להגשת הצהרות בטפסים 7000 או 7000/ב.

לכל אחד מהטפסים הנ"ל יש גם טופס חתימות מקוצר, אפשר להפיק את הטופס המובנה ובו כל הפרטים לפני שליחת ההצהרה, חשוב לוודא שכל השדות מולאו נכון.

 

מרכיבי הצהרה מקוונת

המחוקק קבע כללים ומרכיבים למילוי הצהרה מקוונת, ישנם 3 מרכיבים עיקריים:

  • מילוי ממוכן של הטופס ושלחית ההצהרה באופן מקוון באמצעות מערכת שבח.נט.
  • החתמת הצדדים המעורבים בעסקה על טופס חתימות מקוצר, יש לסרוק את הטופס ושללוח אותו באופן מקוון.
  • סריקת מסמכים נלווים להצהרה ושליחה מקוונת שלהם.

כאמור, טופס חתימות מקוון הוא למעשה דיווח של כל אחד מהצדדים המעורבים בעסקת מקרקעין, בין אם הם מיוצגים על ידי עורך דין אחד ובין אם לכל אחד מהצדדים יש עורך דין שונה. כל צד לעסקה חותם על הצהרתו ועורך הדין מוסיף חתימה דיגיטלית משלו ליד הצד אותו הוא מייצג.

יודגש כי בכל הצהרה אותה שולחים במערכת שבח.נט לצורך דיווח על עסקת מקרקעין, יש לצרף גם טופס חתימות מקוצר שמטרתו להוכיח את אמיתות הנתונים עליהם מצהירים בטופס.