17.09.2022

טיפים לפתיחת עסק

10 טיפים לפתיחת עסק

אם אתם עומדים להקים עסק חדש לבטח אתם מתרגשים מאוד לקראת העתיד הצפוי. פתיחת עסק מהווה חלום עבור ישראלים רבים, בכל הגילים ומכל המגזרים. לצד ההתרגשות יש גם חששות רבים, לכן רצוי לקבל עזרה וסיוע מבעלי מקצוע מנוסים כמו רואה חשבון ויועץ מס, ויש להכין תכנית עסקית מפורטת. כדי להקל עליכם הכנו עבורכם 10 טיפים לפתיחת עסק, ומומלץ לקרוא אותם כדי להפחית סיכונים ועל מנת להקים עסק מצליח.

 

חשבתם להקים עסק? טיפים לפתיחת עסק שאתם  חייבים להכיר

פתיחת עסק חדש מלווה בפחד ולחצים, לצד ההתרגשות הגדולה ותחושת הסיפוק העצומה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי הסטטיסטיקה מוכיחה כי למעלה מ-40,000 עסקים נסגרים מידי שנה, ומאחורי כל סגירת עסק עומד יזם שלרוב נותר עם חובות, תחושות לא קלות וחלום שנשבר. לכן, חשוב לתכנן היטב את העסק החדש, לבדוק היתכנות כלכלית של העסק, לערוך מחקר שוק ומתחרים יסודי, לקבוע יעדים ברי השגה, לאתר מקורות מימון משתלמים ברמת סיכון נמוכה ולהשקיע נכון בשיווק.

 

אם אתם חושבים להקים עסק חדש בקרוב – כדאי לכם להכיר את הטיפים הבאים:

 

למה דווקא אתם?

החלום להקים עסק משותף לישראלים רבים, אך עדיין רבים מעדיפים לעבוד כשכירים והם חוששים לצאת לדרך עצמאית בגלל חוסר הוודאות והיציבות התעסוקתית. יזמים מוכנים לקחת סיכונים בדרכם להגשמת החלום להיות עצמאים, ומאחר ואנו חיים בעולם דינמי ומורכב שבו קשה לבלוט, וכבר מזמן המציאו את הגלגל, עליך להבין מדוע דווקא אתה מחליט להקים עסק ולהיות עצמאי.

לאחר שתחדדו בפני עצמכם למה דווקא אתם, תוכלו לתכנן טוב יותר את הקמת העסק. ההבנה מדוע דווקא אתם יכולה לסייע לכם להתמקד במקצוע או בתחום עיסוק מסוים בו יש לכם יתרונות, כלים ומיומנויות. בנוסף, הבנה זו תסייע לכם לבנות תוכנית אסטרטגית למכירות ולשיווק, להגדיר קהלי יעד, לדייק את השירות או המוצר שברצונך להציע ללקוחות העסק, לתמחר נכון את השירותים והמוצרים ולגייס מימון בהתאם לצורך.

 

הגדרת יעדים

לכל עסק יש מאפיינים ייחודיים משלו, וכדי להביא את העסק להצלחה ולשגשוג חשוב להגדיר יעדים ולהכין אסטרטגיית שיווק. יש לקבוע יעדים ברי השגה עוד לפני פתיחת התיקים ברשויות המס, וכדי להגדיר נכון את המטרות העסקיות רצוי להכין תכנית עסקית מפורטת ומקצועית בעזרת מומחים, לערוך מחקר שוק יסודי ולאפיין את קהל היעד.

לאחר הגדרת היעדים קל יותר להקים את העסק ובעת פתיחת התיק במס ערך מוסף תוכלו לדעת איזו צורת התאגדות נכונה ומתאימה ליעדים ולמאפייני העסק שאתם מקימים. באפשרותכם להקים עוסק פטור כדי להפחית סיכונים, זו צורת ההתאגדות הזולה ביותר שפוטרת אתכם מדיווחים למע"מ, אך מאחר ולא תוכלו לגבות מע"מ מהלקוחות אין באפשרותכם לקזז מע"מ תשומות.

 

אל תעשו הכל בעצמכם

קיימת אפשרות להקים עסק לבד או עם שותפים, וזו החלטה לא פשוטה ובעלת השלכות רבות עבורך. כאשר מדברים על טיפים לפתיחת עסק, רבים שוכחים לציין כי יש מספר צורות להתאגדות עסקית – עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע"מ ושותפות. בהתאם למהות, גודל ומאפייני העסק תוכלו לקבל החלטה האם להקים את העסק לבד או בעזרת שותפים.

כמו כן, עליכם לזכור כי ניהול העסק דורש מיומנויות וכלים שאינכם מכירים, וכדי שתוכלו להתמקד בנושאי הליבה של בית העסק ולספק שירות מעולה ללקוחות – אל תעשו הכל לבד, למדו כיצד להאציל סמכויות וקבל סיוע מקצוע מבעלי מקצוע מומחים בתחומם.

כך לדוגמה, כדאי לכם לבחור רואה חשבון מנוסה, עוד לפני פתיחת התיקים ברשויות המס, ויש בעלי מקצוע נוספים שתוכל לקבל מהם ייעוץ מקצועי ושירותים חשובים, כגון: עו"ד, יועץ מס, יועץ עסקי, מומחים לשיווק דיגיטלי ולקידום אתרים ועוד.

 

להיות מוכנים לעבודה קשה

עצמאי מחויב לעסק שלו מסביב לשעון, במיוחד אם הוא בעל עסק קטן. בתקופת ההקמה והרצת העסק החדש יש להשקיע שעות עבודה רבות, וגם בהמשך הדרך מדובר בעבודה תובענית הדורשת יכולות ייחודיות. בעלי עסקים אחראים על התפעול השוטף של בית העסק, עליהם לספק שירות טוב ללקוחות, להתמודד נכון עם הספקים והרשויות הרלוונטיות, לדאוג למלאי זמין, לגבות כספים בזמן, לטפל בתקלות ובבעיות שצצות כל הזמן ועוד.

לכן, אם אתם מחליטים להקים עסק עליכם להיות מוכנים לעבודה קשה ומאתגרת, ואף אחד לא מבטיח לכם הצלחה. עם זאת, פוטנציאל ההצלחה של העסק תלוי רבות גם בכם, ומאחר ואין קיצור דרך בדרך להצלחה העסקית כדאי שתעבדו קשה ותוכיחו את עצמכם, כך תרכושו מוניטין מצוין, מספר הלקוחות יעלה וההזמנות יתחילו לזרום בקצב מהיר יותר.

 

אל תתביישו להציג מספרים

הסטטיסטיקה אינה משקרת ועשרות אלפי עסקים אכן נסגרים מידי שנה, בדרך כלל כתוצאה מבעיות ניהול, בעיות הון חוזר ומצוקת אשראי. עליכם לזכור כי העסק שאתם מקימים נועד לפרנס אתכם בכבוד, לכן יש להקפיד על ניהול ספרים כנדרש בתקנות, לנהל נכון את תזרים המזומנים, להקפיד על גביה בזמן מהלקוחות ורצוי לנטר ולנתח את הפעילות העסקית בעסק שלכם כל הזמן.

עוד לפני הקמת העסק עליכם להכין תוכנית עסקית מקצועית, עדיף בעזרת מומחים מנוסים. התכנית העסקית כוללת נתונים ומספרים שיש להתייחס אליהם נכון כדי לקבל החלטות פיננסיות שקולות ואחראיות, ועל מנת להצליח. מאחר ולרוב העצמאים אין ידע חשבונאי ופיננסי מקיף, יש לבחור רואה חשבון ולקבל ממנו סיוע מקצועי בכל הנוגע לדיווחים לרשויות המס, לניהול נכון של העסק, לבחירת פתרונות המימון, להשקעות, לתמחור מוצרים ושירותים ועוד.

בעת הגדרת יעדים ומטרות אינכם צריכים להתבייש להציג מספרים. אם אתם מעוניינים לקחת הלוואה מהבנק או לגייס מימון ממשקיעים – עליכם להציג נתונים, לכן אל תוותרו על תוכנית עסקית וליווי צמוד של רואה חשבון.

 

דעו בדיוק כמה אתם מוציאים

לאחר שגייסתם הון עצמי ראשוני ובהתאם לצורך לקחתם הלוואות לפתיחת העסק, עליכם להקפיד על ניהול נכון של תזרים המזומנים. החוק מחייב אתכם לתעד את כל העסקאות בבית העסק ולדווח לרשויות המס, והדרך החכמה, הנוחה והיעילה ביותר לניהול העסק היא בעזרת תוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט. בעזרת התוכנה תוכלו להיות עם האצבע על הדופק ולקבל תמונת מצב מלאה על המצב הפיננסי וביצועי העסק שלכם.

כאשר אתם יודעים מהן ההוצאות השוטפות והקבועות של העסק קל יותר לנהל את החברה ולקבל החלטות פיננסיות. המטרה היא שסך ההכנסות יהיה גבוה יותר מסך ההוצאות, וכדי להגדיל את שורת הרווח ניתן לקצץ בהוצאות העסק, להשקיע בשיווק ולהגדיל את המכירות.

 

זכרו לשלם לעצמכם משכורת

עצמאים רבים המקימים עסק חדש שוכחים שיש להם התחייבויות כספיות נוספות, מעבר לעסק, למשל משכנתא, ילדים, מזון, קניות לבית, ביטוחים ועוד. במקרים מסוימים יש להשקיע בעסק חודשים רבים עד שמתחילים להרוויח ולכסות את ההשקעות. על כן, יש לוודא עוד לפני פתיחת העסק כי מסוגלים לעמוד בהוצאות הרבות גם ללא הכנסה במשך תקופה מסוימת, ועליכם לשלם משכורת לעצמכם כך שהשכר יספיק לכיסוי ההוצאות החודשיות הפרטיות.

 

בנו מוניטין טוב

הצלחת העסק שלכם תלויה בין השאר גם במוניטין שלו. לעסק החדש אין עדיין מוניטין וכדי להשיגו עליכם להשקיע בעבודה, לספק שירות מקצועי ואיכותי ללא דופי לכל הלקוחות, למתג נכון את העסק ולשפר אותו. העסק זוכה למוניטין תוך כדי תנועה, וכדי להשיג מוניטין חיובי יש להתייעל, לשפר את השירות, להשקיע במיתוג ומומלץ לבקש מהלקוחות המרוצים להעניק דירוג גבוה לעסק שלכם בגוגל וברשתות החברתיות, ולכתוב חוות דעת והמלצות חיובית על העסק שלכם.

 

ניהול מלאי בצורה נכונה

יש לא מעט טיפים לפתיחת עסק, זהו טיפ חשוב המיועד לבעלי עסקים המחזיקים מלאי באופן קבוע. ניהול מלאי משחק תפקיד מרכזי בהצלחת העסק, יש שיטות שונות לניהול מלאי, וכדאי להיעזר בתוכנה מקצועית לניהול מלאי ממוחשב. כאשר בוחרים תוכנה לניהול מלאי יש לוודא האם היא מתממשקת למערכות חיצוניות כדוגמת מערכת חתימה דיגיטלית PDF המאפשרת לך לשלוח טופס מקוון לחתימה מרחוק.

 

תהיו הכי עדכניים שאפשר

כאשר אתם מקימים עסק חדש עליכם לבדוק את המתחרים ולנתח את החוזקות והחולשות שלהם. כך תוכלו להקים עסק חדש ועדכני יותר, להציע שירות ו/או מוצרים שהלקוחות מחפשים, וכדאי לבחור מערכות מתקדמות כדי לעמוד בחזית הטכנולוגיה ולהבטיח חוויית שירות ייחודית ומרגשת עבור הלקוחות. כך לדוגמה, אתם יכולים להכין טופס מקוון ולשלוח מסמכי חתימה דיגיטלית PDF לחתימה מרחוק על ידי לקוחות וספקים, ואלו יתרשמו מהשירות העדכני, הנוח והירוק שאתה מציע.