08.03.2022

מה זה חתימה דיגיטלית?

רבים שואלים מה זה בדיוק חתימה דיגיטלית, למי זה מתאים ומה ההבדל מחתימה אלקטרונית? כדי לעשות סדר בנושא פנינו לצוות המומחים של חברת 2sign, החברה המובילה בישראל שפיתחה מערכת אינטרנטית מתקדמת לחתימה מרחוק.

מהי חתימה דיגיטלית?

חתימה דיגיטלית נועדה לוודא שהמסמך אותנטי, היא מחליפה את הצורך בחתימה רגילה בכתב יד, ומאחר והיא ייחודית לחותם היא לא ניתנת להעברה או לזיוף. כאשר מוסיפים את החתימה הדיגיטלית למסמך כלשהו למעשה מבטיחים את מקוריות המסמך, והימצאותה של החתימה על המסמך מאשרת שלא בוצעו בו שינויים מרגע יצירתו.

לכן, מדובר בחתימה שמחליפה את החתימה בכתב יד, קשה מאוד לזייף אותה, והחל משנת 2004  החוק מאפשר להשתמש בה ומתייחס אליה בדיוק כמו לחתימה בכתב יד.

כדאי לדעת כי בשנת 2004 נחקק בישראל חוק מסמכים ממוחשבים המאפשר לשלוח מסמכים ממוחשבים ודיגיטליים לצורכי מס. הסדרת השימוש בחתימה אלקטרונית התבצעה במסגרת חוק החתימה האלקטרונית בשנת 2001, ובחוק הישראלי המחוקק הבחין בין שלושה סוגי חתימות אלקטרוניות, המחוקק התייחס גם לנושא החתימה הדיגיטלית.

מה ההבדל בין חתימה דיגיטלית לאלקטרונית?

למרות הדמיון בין שני המושגים, יש הבדל משמעותי בין חתימה אלקטרונית לדיגיטלית.  החתימה הדיגיטלית נועדה לשמש לצורך אבטחת המסמך לעומת החתימה האלקטרונית שמטרתה לאמת את המסמך ולהבטיח או  האותנטיות שלו.

החתימה הדיגיטלית חייבת להיות מאושרת ומוסדרת על ידי הרשויות, היא מורכבת מבחינת אבטחה, לכן קשה מאוד לזייף אותה, ועיקר השימוש שנעשה בה הוא על מסמכים חשבונאיים כמו חשבוניות מס וקבלות. החתימה האלקטרונית מוגבלת בזמן והיא למעשה מהווה מידע או סימן אלקטרוני המוצמד למסר אלקטרוני כלשהו, למשל תוכנה, סריקה של חתימה בכתב יד, סימן המופק באמצעות עט דיגיטלי או משטח רישום.

ראוי לציין כי החוק בישראל מכיר ב-3 סוגים שונים של חתימה אלקטרונית:

חתימה אלקטרונית

מידע או סימן אלקטרוני המוצמד למסר אלקטרוני.

חתימה אלקטרונית מאובטחת

אמצעי החתימה נמצא בשליטת החותם, לכן החתימה מאפשרת את הזיהוי שלו וניתן באמצעותה לבדוק האם חל שינוי בתוכן המסמך החתום.

חתימה אלקטרונית מאושרת

לחתימה האלקטרונית מצורפת תעודה אלקטרונית המופקת על ידי גורם מאשר, התעודה מאמתת את תקפות החתימה והחותם לא יכול להתכחש אליה.

האם יש יתרונות לחתימה דיגיטלית?

לחתימה הדיגיטלית יש לא מעט יתרונות כגון:

  • חתימה דיגיטלית מאושרת היא בעלת תוקף משפטי מחייב.
  • חיסכון ניכר במשאבי הארגון.
  • ניתן להחתים מסמכים מרחוק באמצעות שליחת קישור מאובטח.
  • שיפור וייעול השירות ללקוחות העסק.
  • שיתוף מסמכים מהיר באמצעות וואטסאפ או במייל.
  • ניתן לצרף את החתימה על מסמכים בפורמטים שונים כמו וורד ו-PDF.

כיצד בפועל מתבצעת חתימה דיגיטלית?

הליך האישור של חתימה דיגיטלית מאובטחת מבוסס על שלושה גורמים –  בעל החתימה הדיגיטלית, גורם מאשר, גורם שמסתמך על החתימה. את החתימה הדיגיטלית המאובטחת  ניתן לרכוש מחברות המתמחות בתחום זה, הרכישה פשוטה ונעשית אונליין, אך יש גם אפשרות ליצור את החתימה לבד. בישראל יש שני גורמים מאשרים, אלו הגורמים המוסמכים להפיק כרטיס דיגיטלי חכם, פתרון זה נחשב לאמין ביותר.

עסק המעוניין להוזיל את עלות החתימה הדיגיטלית יכול להזמין באינטרנט תעודת PFK מחברה המתמחה בתחום, לאחר קבלת התעודה ניתן להפיק חשבוניות מס וקבלות ממוחשבות.

האם קיים תאריך תפוגה?

לחתימה הדיגיטלית מצרפים מידע הכולל את שם העסק, כתובת דואר אלקטרוני, שם הארגון שהפיק את החתימה, מספר סידורי ותאריך תפוגה. לכן, חשוב לבדוק מהו תאריך התפוגה וכדאי לדעת כי מקובל להוסיף תאריך תפוגה להוספת החתימות של הנמענים מרחוק.