19.11.2023

פתיחת עסק קטן

מדריך + טיפים לפתיחת עסק קטן

ישראלים רבים מעוניינים להקים עסק חדש ולהפוך לעצמאים. ההחלטה לפתוח עסק קטן מלווה בהתרגשות רבה אך יש גם לא מעט חששות מהעתיד לבוא. לכן, לפני פתיחת עסק קטן חייבים להכין את הקרקע, לבנות תוכנית עסקית מפורטת, לבחור נכון את סוג העסק, לפתוח תיקים ברשויות המס ולהתייחס נכון לסיכונים השונים, להיבטי מיסוי, למקורות המימון, לאמצעי השיווק והמיתוג של העסק החדש ועוד. מה חשוב לדעת לפני הקמת עסק קטן? המומחים של מערכת חתימה ירוקה הכינו כתבה בנושא.

 

מה צריך כדי להקים עסק קטן באופן עצמאי?

חשוב לדעת כי פתיחת עסק קטן באופן עצמאי מחייבת רישום ברשויות המס ובשלב הראשון יש לפתוח תיק במע"מ, במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי. בעת פתיחת עסק במע"מ יש להצהיר על גובה מחזור העסקאות הצפוי וסוג העיסוק, ובהתאם לכך נקבע המעמד ברשות המיסים. עצמאי יכול לפתוח תיק עוסק פטור או תיק עוסק מורשה ויש גם אפשרות להקים חברה בע"מ.

 

פתיחת עסק קטן

 

בחירת סוג העסק

בשלב הראשון יש לבחור את סוג העסק ומטרתו, ולצורך הקמת עסק קטן יש לבחור בין עוסק פטור לעוסק מורשה. מי שמעוניין להקים עסק קטן עם מחזור עסקאות נמוך יחסית, עד 107,692 ₪ לשנה (נכון לסוף שנת 2023) יכול לפתוח עוסק פטור, אלא אם העיסוק שלו מחייב רישום ופתיחת תיק מסוג עוסק מורשה (למשל עורכי דין, אדריכלים, מתווכים, רואי חשבון ועוד). עוסק פטור מנפיק רק קבלות ואינו נדרש לגבות מע"מ מלקוחותיו, לכן הוא אינו רשאי לקזז מס תשומות.

פתיחת תיק במע"מ ומס הכנסה

לאחר בחירת סוג העסק חייבים לפתוח תיק במע"מ ובמס הכנסה. ניתן למלא את הטפסים באופן מקוון לחלוטין ולבד, אך עדיף להיעזר בגורם מייצג כמו רואה חשבון או יועץ מס.

דיווח ותשלומים

בסיום פתיחת התיקים ברשויות המס ניתן להפיק חשבוניות ו/או קבלות לצורך תיעוד העסקאות, וחשוב לדווח בזמן ולהעביר תשלומים לרשות המיסים כדי להימנע מסנקציות וקנסות. מומלץ לבעלי עסקים קטנים לעבוד עם מערכת מקוונת להנהלת חשבונות ולהוציא חשבוניות וקבלות באמצעות מערכת מקוונת נוחה.

בתוך כך, בשלבים הראשוניים של פתיחת עסק קטן חשוב לבחור נכון את מערכות המחשוב לתפעול ולניהול העסק, לדוגמה בחירה של מערכת מקוונת להוצאת חשבוניות מס וקבלות, מערכת חתימה ירוקה לעבודה נוחה ויעילה עם מסמכים מקוונים וטפסים דיגיטליים וכד'.

 

מה חשוב לקחת בחשבון לפני שמתחילים?

בעת פתיחת עסק עצמאי יש לבצע ניהול סיכונים, במיוחד כיום לאור הסטטיסטיקה העגומה המציגה שיעור גבוה של סגירת עסקים קטנים וחדשים בשנים הראשונות לחייהם. כדי לא להפוך לעוד נתון בסטטיסטיקה זו חייבים להתייחס נכון לסיכונים הבאים:

סיכונים אסטרטגיים

פתיחת עסק חדש כרוכה בסיכונים אסטרטגיים לכן חשוב לקחת בחשבון את רמת התחרות בענף, מיקום העסק, ביקוש בשוק למוצרים או לשירות שהעסק הקטן מציע, תמחור נכון ועוד.

סיכונים תפעוליים

חשוב להתייחס לסיכונים תפעוליים בעל פתיחת עסק קטן, למשל שינויים בכוח אדם, שיבושים במערכות המחשוב, בעיות לוגיסטיקה ועוד.

סיכוני ציות

לפני פתיחת עסק קטן חייבים להכיר את כללי הרגולציה בענף, אתיקה, חוקים ותקנות וכו', ויש להקפיד על החוק ולהימנע מסיכוני ציות.

סיכונים מיתוגיים

כל עסק קטן נתון לסיכונים תדמיתיים ומיתוגיים, לכן חשוב להיעזר באנשי המקצוע המיומנים כדי לשמור על מוניטין חיובי ויש להימנע מתביעות בבתי המשפט ומפרסום בעייתי ברשת, מאחר וכל פגיעה במוניטין עלולה לגרום לנזקים משמעותיים עד לכדי סגירת העסק. מיתוג עסקי נכון מסייע לעסק הקטן להצליח ולשגשג, לכן כדאי לבנות מוניטין בצורה הדרגתית, לעבוד עם מערכות ממוחשבות מתקדמות שמשפרות את תדמית העסק, למשל חתימה ירוקה, המאפשרת לעבוד עם מסמכים דיגיטליים, וחשוב לפרסם את העסק ולחשוף אותו כדי להשיג לקוחות חדשים.

 

באילו פרטים כדאי להתמקד בפתיחת עסק קטן?

בשלב הראשוני של הקמת עסק קטן יש לקבל החלטות רבות כמו סוג העסק, מערכת מחשוב לניהול העסק, מימון להקמת העסק ועוד. מומלץ להכין תוכנית עסקית מסודרת בעזרת אנשי מקצוע כדי לבדוק היתכנות כלכלית ועל מנת להכיר את השוק והמתחרים, לגבש אסטרטגיה לניהול ולשיווק, להגדיר יעדים וחזון ועוד. כמו כן, חשוב להתמקד בפרטים הבאים כבר בשלב הראשוני של הקמת עסק קטן וחדש:

שימוש במערכת חתימה ירוקה

מעבר למערכת להנהלת חשבונות, מומלץ גם לרכוש מנוי למערכת חתימה ירוקה באמצעותה ניתן לייעל את העבודה ע"י שליחת טפסים דיגיטליים, לעבוד מרחוק, לחסוך משאבים, לספק שירות מיטבי ומתקדם ללקוחות וליהנות מיתרונות רבים נוספים. כדאי לעבוד עם חתימה ירוקה מיד לאחר פתיחת העסק כדי לעבוד בנוחות, לשפר את שירות הלקוחות, לעבוד מכל מקום בעולם וישנם עוד המון יתרונות נוספים.

הנהלת חשבונות טובה

לאחר הקמת עסק יש להקפיד על ניהול ספרי החשבונות כנדרש בחוק, וכדאי לבחור נכון תוכנת הנהלת חשבונות מקוונת וידידותית למשתמש. מערכת הנהלת חשבונות משתלבת עם מערכת חתימה ירוקה, ובעל העסק העצמאי יכול לתעד את העסקאות, להחתים על דוחות ניהוליים ופיננסיים, לעקוב אחר ביצועי העסק ולהפיק בקלות חשבוניות וקבלות.

פרסום ושיווק מדויק

הצלחת עסק קטן תלויה בין היתר בחשיפת העסק, בפרסום מדויק ובאסטרטגיית שיווק נכונה ואופטימלית. לאחר פתיחת עסק חדש יש להשקיע נכון בפרסום ובשיווק, וכיום בעידן הדיגיטל ניתן לנהל קמפיינים מדויקים וממוקדים כדי להגביר חשיפה, להשיג לידים חמים, לנטר ולנתח את מאמצי השיווק והפרסום בזמן אמת ולהביא את העסק להצלחה.

לסיכום, פתיחת עסק קטן היא משאת נפשם של ישראלים רבים, ביניהם גם שכירים. אפשר לפתוח עסק קטן במקביל לעבודה כשכיר, וכך מפתחים את העסק באופן הדרגתי וממזערים סיכונים. כדי להימנע מסיכונים מיותרים ועל מנת להצליח עם העסק מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מנוסים, כדאי בהחלט לעבוד עם מערכות ממוחשבות מתקדמות ויעילות, לנהל נכון, להגיש דוחות חשבונאיים בזמן ולהשקיע באמצעי שיווק מדויקים.