31.05.2021

שלבים לפתיחת עוסק מורשה

מעוניין לפתוח עסק חדש? מהן הדרישות הפרוצדורליות להקמת עסק חדש בישראל? מהם השלבים לפתיחת עוסק מורשה? הכנו עבורכם מדריך מקצועי הכולל טיפים לפתיחת עסק חדש.

הדרך לפתיחת עסק חדש מתחילה בתכנון עסקי ובאפיון מדויק של מטרות העסק ומהותו. זהו שלב קריטי והכרחי עוד לפני שפונים לרשויות המס השונות כדי לפתוח תיקים במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. רבים מהיזמים ממהרים לפתוח תיקים ברשויות המס, זו טעות כמובן מאחר ועליהם לענות על מספר שאלות כדי לאפיין את בית העסק, להגדיר קהלי יעד, למצוא פתרונות מימון אטרקטיביים ולבדוק היתכנות עסקית.

לכן, בשלב התכנון העסקי יש לאפיין את העסק באמצעות מענה על שאלות כמו:

  • מהו התחום העסקי העיקרי ומטרת בית העסק?
  • מיהו קהל היעד של העסק החדש?
  • אילו מוצרים ושירותים העסק יציע ללקוחות?
  • היכן מקימים את העסק החדש?
  • מהו ההון העצמי הקיים להקמת העסק והאם צריך לגייס מימון לפתיחתו?
  • מהן עלויות הקמת העסק?
  • כיצד ניתן לחשוף את העסק?  

 

תוכנית עסקית

חשוב לבנות תוכנית עסקית מקצועית הכוללת מחקר שוק ומתחרים, הגדרת העסק ומטרותיו, חזון עסקי, תזרים מזומנים, מימון, שיווק, כוח אדם, ציוד ומלאי, תמחור ועוד. יזמים רבים מוותרים על תוכנית עסקית מאחר והם לא מודעים לחשיבותה, לכן אין זה פלא כי עסקים חדשים רבים לא מצליחים לשרוד בשוק התחרותי.

 

מימון להקמת העסק

כדי להקים עסק חדש חייבים להביא כסף מהבית או לחלופין לבחור פתרונות מימון אטרקטיביים לבניית העסק החדש. פתרונות המימון חייבים להתאים לסוג העסק, יש לזכור כי לכל עסק יש מאפיינים וצרכים ייחודיים, יש המקימים עסק הפועל מהבית ויש המקימים עסק המחייב חנות, בית מלאכה, מחסן לוגיסטי, תשתיות מתקדמות, מבנה תעשייה וכד'. 

המימון נועד לכסות את עלויות ההקמה וההשקעה הראשונית, כאשר העסק מתחיל להרוויח ניתן לעמוד בהחזרים החודשיים של ההלוואות ויש לפעול להגדלת מסגרת האשראי בבנקים.

 

מהות העסק

בשלב בניית התוכנית העסקית היזם או היזמים חייבים להגדיר את מהות העסק, לכן חשוב לנסח חזון עסקי, לציין מטרות שיווקיות ויש לבדוק האם יש דרישה למוצרים ולשירותים שהעסק החדש עומד להציע. 

בשלב זה ניתן לקבוע האם להירשם ברשויות המס כעוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ. באופן כללי, עוסק פטור הוא עצמאי בעל הכנסה נמוכה של כ-100,000 ₪ בשנה. עם זאת, יש תחומי עיסוק המחייבים פתיחת עוסק מורשה, למשל אדריכלים, הנדסאים, בית ספר לנהיגה, רופאים, עורכי דין, רואי חשבון ועוד. העוסק המורשה מתאים לבעלי הכנסות גבוהות יותר מ-100,000 ₪ וזהו עסק הנחשב לרציני ולאיכותי יותר.

חברה בע"מ היא גוף משפטי הנפרד מבעליו, לכן לבעלי המניות בחברה יש אחריות מוגבלת, אך יש להתייחס גם לעלויות הנוספות ולהיבטי המיסוי כדי להחליט האם זה כדאי עבורכם.

 

הקמת העסק

כעת ניתן לפתוח לבד או בעזרת מייצג את העסק ברשויות המס, יש למלא טופס ולצרף מסמכים לפי דרישה כדי לפתוח תיק עוסק מורשה במע"מ, ובהמשך פותחים תיק במס הכנסה ובביטוח לאומי. כמו כן, יש לפתוח חשבון בנק, לדאוג לשילוט ולהשקיע בפרסום העסק כדי לחשוף אותו לקהל היעד המועדף. 

 

טיפים לייעול העסק החדש

בשלב הקמת העסק החדש כדאי לבחור בפתרונות טכנולוגיים חדישים כדי לייעל את העבודה, לחסוך זמן ומשאבים, להעניק שירות איכותי ללקוחות ולנהל נכון את העסק. לכן, כדאי לבחור תוכנה איכותית ומאושרת להנהלת חשבונות באינטרנט באמצעותה ניתן לשלוח מסמכים למילוי וחתימה דיגיטלית, ומומלץ לבחור במערכת חתימה דיגיטלית כדי לייעל את העבודה ולחסוך לא מעט עלויות.